Wat is Confederatie Bouw – Aannemers van glaswerken

De Confederatie Bouw – Aannemers Glazenmakers is binnen de Confederatie Bouw, de grootste vakvereniging voor de bouwsector, de beroepsfederatie voor alle aannemers die actief zijn binnen het toepassingsgebied van glas. De federatie verdedigt de belangen van de aannemers van glaswerken en de glassector. Zo brengt de Confederatie Bouw bijvoorbeeld problemen als oneerlijke concurrentie op de politieke agenda.  Leden krijgen bovendien ondersteuning op verschillende vlakken: van onbetaalde facturen tot de CE-markering van producten. Wij staan voor u klaar om al uw vragen te beantwoorden. Zo heeft u meer tijd voor uw werk, terwijl wij naar een oplossing zoeken. Met meer dan 15.000 leden hebben we de nodige ervaring en knowhow in huis. Een verenigde bouwsector staat sterker!

De verdediging van het beroep

Onze Federatie onderzoekt de problemen die verbonden zijn aan het beroep. Dit doen we door het onderwerp op de agenda te plaatsen binnen één van de statutaire organen of door een speciale werkgroep op te starten die het probleem onderzoekt en opvolgt.
In het kader van deze beroepsverdediging onderhoudt onze beroepsvereniging de nodige banden met instanties en organismen die in het bijzonder bekwaam zijn voor het oplossen van het specifiek gestelde probleem.
Zo is de Federatie wat het domein “technisch en normatief” betreft, vertegenwoordigd in (of onderhoudt de nodige banden met):

• Het Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf (WTCB);
  • Het Verbond van de Glas Industrie (VGI);
  • Het Belgisch Instituut voor Normalisatie (BIN);
  • Het Wetenschappelijk Glasinstituut (InV).

Voor het domein “beroepsopleiding”:

• Fonds voor Vakopleiding in de Bouwnijverheid (FVB);
  • verschillende vormingsorganismen (VIZO, Formatpme, IFPME, …);
  • de Centrale Examencommissie.

Wat het domein “social statuut” betreft, is de Federatie vertegenwoordigd in de verschillende ministeries:

• het Ministerie van de Middenklasse (interfederaal bureau n° 6,…);
  • het Ministerie van Economische Zaken ( Centrale Raad voor de Economie);
  • het Ministerie voor Werkgelegenheid ( Paritaire Commissie 124, Nationaal Professioneel Comité “ Welzijn op het Werk”,…).

De federatie voert ook andere specifiekere acties uit, met name op het vlak van omgevingspolitiek, of als drukkingsgroep, bijvoorbeeld ten opzichte van verticale integratie van de plaatsingssector door de producenten. Door middel van zijn vertegenwoordigers in Confederatie Bouw of door werkgroepen draagt de federatie bij tot de vooruitgang die Confederatie Bouw boekt op het sociale, fiscale en andere domeinen.

Ten slotte verdedigt de Federatie diezelfde belangen op Europees niveau (Europese Richtlijnen, Europese Normen, enz.) in de UEMV (European Glaziers Association).

De glassector

Sedert enkele decennia, is glas geen simpel laagje glas meer dat licht binnen laat en dat zo goed als het kan het gebouw beschermt tegen de weersomstandigheden buiten. Glas en ruiten zijn nu multifunctioneel.

• Het aantal toepassingsgebieden van glas is vergroot. Het is terug te vinden onder de vorm van glazen vloertegels, treden, wanden of stenen, onder de vorm van decoratieglas, en vandaag zelfs als structureel element, zoals er zijn balken en kolommen.
  • Glas heeft ook vele technische perfectionneringen meegemaakt. Er bestaat gelaagd, gewapend, gehard, geblindeerd, doorschijnend, gerookt, zonnewerend, gekromd, gegolfd, of ook nog ‘chromogeen' glas, het is te zeggen met moduleerbare eigenschappen, in functie van wat vereist is . Het gaat, bij dit laatste voorbeeld om nieuwe produkten, van hoogstaand technologisch niveau, die onlangs op de markt verschenen zijn. Deze produkten voldoen aan de eisen van de klant op het vlak van energiebesparing, veiligheid (anti-breek), thermische en acoustische isolatie, vuurstoten, decoratie … en ze voldoen zelfs aan een moduleerbare combinatie van deze verschillende elementen.

Het is steeds minder mogelijk het beroep terug te brengen tot de plaatsing of de vervanging van een simpel raam. De aannemer wordt geconfronteerd met de uitdaging zich aan te passen aan de technologische vooruitgang. De dubbele ramen hebben echt tot nieuwe plaatsingstechnieken geleid en nieuwe glaspathologieën zijn opgedoken ( thermische breuk, optische vervormingen, condensatie binnen en buiten enz.). Bovendien kunnen nu ook zeer grote gevels met de meest resistente glassoorten uitgerust worden (structurele beglazing, geschroefde beglazing, gevels met dubbele huid etc…) zodat we nu het verschil kunnen maken tussen aannemers in glaswerken en “gevelexperten”. De toekomst van het beroep lijkt dus verzekerd en maakt een vergroting van de technische kennis mee.

Ondersteunen van de sector

Naast de belangenverdediging van het beroep,  ondersteunt de Confederatie Bouw – Aannemers Glazenmakers het beroep ook met opleidingen, info-avonden, netwerkavonden of andere evenementen. Onze jaarlijkse vakbeurs Dag van de Afwerking is hiervan het ultieme bewijs. Producenten en aannemers ontmoeten er elkaar in een aangenaam kader met gratis catering en drank.

Dienstverlening aan de leden

De Confederatie Bouw - aannemers van Glaswerken vzw is in de eerste plaats een dienstverlenende organisatie. Voor informatie, advies of bijstand kan u steeds bij ons terecht. Daarnaast is de federatie ook de spreekbuis van de aangesloten leden. Tevens verdedigt ze samen me de Confederatie Bouw de beroepsbelangen overal waar dat nodig is.

Onmiddelijke dienstverlening aan de leden

De Confederatie Bouw – Aannemers Glazenmakers:

• reageert op elke telefonische of schriftelijke aanvraag van informatie door de leden (bijvoorbeeld antwoorden op juridische, sociale, economische… vragen, opsturen van diverse documenten, van documenten uitgegeven door de Federatie,…);
  • kan de tussenpersoon zijn tussen de bedrijven en de commerciële organisaties, fabrikanten of andere leveranciers ;
  • biedt online diensten aan. Via hun exclusieve toegang tot de website www.confederatiebouw.be kunnen leden onder andere onze bouwdatabank raadplegen.
  • doet aan infoverstrekking aan de leden

De bedrijven die lid zijn, worden geïnformeerd over de resultaten van het werk van de federatie door:

• een aantal opgestuurde documenten: indicatieve prijslijst , algemene verkoops- en bedrijfsvoorwaarden , EPB-dossier.
  • een aanbod in evenementen ( studienamiddagen, conferenties…).