WTCB

Het Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf (WTCB) is een particuliere onderzoeksinstelling waar alle Belgische bouwbedrijven lid van moeten zijn. Het centrum is vooral bekend voor de Technische Voorlichtingen (TV). Deze documenten zijn een leidraad voor de correcte uitvoering van werken binnen de diverse domeinen van de bouw.
Op hun website vind je al die documenten terug, alsook de teksten die verschenen in hun publicatie WTCB Contact. Hier vindt u met andere woord een schat aan technische informatie.

WTCB - Pleister- en voegwerken

FVB

Het Fond voor de Vakopleiding in de Bouwnijverheid (FVB) biedt opleidingen en publicaties aan voor de bouwsector. Die kan u raadplegen of bestellen via fvb.constructiv.be

Voor de stukadoor zijn er momenteel verschillende handboeken beschikbaar:
- Natte bepleistering - Handmatig aanbrengen (Klikken met rechtermuisknop op pdf-icoontje  en 'link opslaan als')
- Planlezen en meten (Klikken met rechtermuisknop op pdf-icoontje en 'link opslaan als')
- Stukadoor: Gipsblokken - Voorbereidingswerken (Klikken met rechtermuisknop op pdf-icoontje en 'link opslaan als')
- Module N.bi. 9: Natte binnenbepleistering - afwerking en oplevering (Klikken met rechtermuisknop op pdf-icoontje en 'link opslaan als')

Eurogypsum - Europese federatie voor gipsfabrikanten

Een Engelstalige website van Eurogypsum, de Europese federatie voor gipsfabrikanten. Ook  hier kan u Engelstalige documenten terugvinden met betrekking tot pleister en gipsplaten.

www.eurogypsum.org

Veiligheid

Het navb (Nationaal Actiecomité voor Veiligheid en hygiëne in het Bouwbedrijf) is het preventie-instituut van de bouw. Het navb is er voor alle bedrijven en werknemers in België die onder het Paritair Comité voor het Bouwbedrijf vallen en voor iedereen die kan bijdragen tot de voorkoming van arbeidsongevallen en beroepsziekten in de bouw.