Strips:

De Confederatie Bouw - Belgische Schilders startte enkele jaren terug met een initiatief om het onderwijs en het werkveld dichter bij elkaar te brengen. Het resultaat is de stripreeks Schildersbedrijf Robert, die al aan zijn derde nummer toe is. Een vierde exemplaar is in volle voorbereiding.

"De stripreeks wil een brug te slaan tussen het werkveld en het onderwijs, maar ook de leerlingen warm maken voor het beroep. Leerkrachten de stripalbums gretig op en gebruiken ze ook in de lessen", zegt Cyriel Smets van de verantwoordelijke werkgroep.

U kan de stripalbums bestellen via ons secretariaat.
Leden van de Confederatie Bouw - Vlaamse Schilders kunnen de nummers hier digitaal raadplegen.

WTCB:

• Het Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf (WTCB) is een particuliere onderzoeksinstelling waar alle Belgische bouwbedrijven lid van moeten zijn. Het centrum is vooral bekend voor de Technische Voorlichtingen (TV). Deze documenten zijn een leidraad voor de correcte uitvoering van werken binnen de diverse domeinen van de bouw.
    Op hun website vind je al die documenten terug, alsook de teksten die verschenen in hun publicatie WTCB Contact.

CONSTRUCTIV:

Het Fond voor de Vakopleiding in de Bouwnijverheid (FVB) biedt opleidingen en publicaties aan voor de bouwsector. Die kan u raadplegen of bestellen via constructiv.be

Voor de schilder zijn er momenteel twee handboeken beschikbaar:

Goed om te weten:

IVP

De IVP is de federatie van de fabrikanten en importeurs van verven, vernissen, drukinkten en verven voor de schone kunst. Alle essentiële aspecten van het ondernemingsleven worden door IVP aangepakt. De actuele beslommeringen inzake milieu, veiligheid, gezondheid, sociaal beleid, economie en onderzoek worden concreet vertaald in informatieverlening, raadgeving, publicaties, overleg.

CoRi

Het CoRI (Coatings Research Institute) is een wetenschappelijk onderzoekscentrum voor coatings. De kerntaken van dit instituut zijn onderzoek en ontwikkeling, testen en analyse, technische bijstand en publicatie en opleidingen.