De Vlaamse Houtproef

De Vlaamse Houtproef is een wedstrijd voor leerlingen uit het secundair onderwijs (BuSO / BSO / TSO) die de richting hout of schrijnwerkerij volgen en waarbij techniek en vakkennis centraal staan.
Elke leerling moet een werkstuk maken in hout. Dit gebeurt op één schooldag, in het atelier van elke deelnemende school. Het nodige hout wordt door ons gratis aangeleverd. Een afgevaardigde van de Confederatie Bouw gaat langs in elke school voor toezicht en neemt op het einde van de dag de werkstukken mee. De werkstukken worden grondig nagekeken en beoordeeld door een vakjury, waarbij gelet wordt op details en alles nauwkeurig gemeten wordt.
Na deze vermoeiende oefening worden de laureaten in aanwezigheid van hun ouders gehuldigd tijdens een provinciale prijsuitreiking enkele weken later. De beste leerlingen van elke provincie gaan trouwens door naar een Vlaamse vakjury en dingen op die manier mee voor de hoofdprijs als Vlaamse eindlaureaat van hun afdeling

Vorig jaar namen er maar liefst 950 leerlingen uit 62 scholen deel aan de wedstrijd.

Meer informatie: www.houtproef.be