De toekomst van de bouw is digitaal

Tijdens de infosessie Infra 4.0: Mythe of realiteit? stond de digitalisering in de wegen- en infrastructuurwerken centraal. De digitale transitie gebeurt stap voor stap, en de Confederatie begeleidt u daarbij, klonk het.

De infosessie Infra 4.0: Mythe of realiteit? werd georganiseerd bij de opening van Matexpo en bracht aannemers, besturen en onderzoekers samen om een stand van zaken te maken over de digitalisering in de wegenbouw. Is het een mythe of toch een realiteit? Op initiatief van de Confederatie, haar wegenbouwfederaties en het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw, boog een indrukwekkend panel van deskundigen zich over die vraag.

Na afloop was iedereen ervan overtuigd dat nieuwe technologieën een belangrijke rol zullen spelen in de dagelijkse activiteiten van de bouwbedrijven. De evolutie is immers nu al volop aan de gang. Vandaag zijn er al bedrijven die experimenteren met big data, virtual reality, drones, 3D-printing en BIM, en ook overheden nemen massaal afscheid van papier.

Op het programma stonden heel wat leidinggevenden van de publieke sector en ook praktijkmensen. Die informatie-uitwisseling is belangrijk. Samen kunnen we van mekaar leren.

De infosessie Infra 4.0: Mythe of realiteit? werd volledig gefilmd. U kan de video’s online bekijken, en herbeleven of zelf oordelen dat Infra 4.0 vooral geen mythe maar een realiteit is.