In een notendop

• De kmo-portefeuille
  • Aanvraagprocedure stap voor stap uitgelegd

De kmo-portefeuille

Wil je meer informatie over de kmo-portefeuille? Wat dat juist is of wanneer je daar gebruik kan van maken? De antwoorden op die vraag vind je hier terug.

Je vindt hier ook terug hoe je de kmo-portefeuille moet aanvragen. Wij leggen stap voor stap uit welke stappen je in de aanvraagprocedure moet doorlopen.

Wat is een kmo-portefeuille en wanneer kan ik ze gebruiken?

Sinds 1 januari 2009 is BEA gewijzigd in de kmo-portefeuille. Met de kmo-portefeuille kan je als kmo jaarlijks aanspraak maken op nog meer subsidies voor opleidingen, advies, strategisch advies, advies internationaal ondernemen en technologieverkenning.

Enkele belangrijke aandachtspunten

• De subsidies worden per kalenderjaar toegekend.
  • Het maximale subsidiebedrag is vastgelegd i.f.v. de pijler waarvoor je een subsidie aanvraagt.
  • De aanvraag mag ingediend worden tot 14 kalenderdagen na de start van de opleiding.

Let op! De aanvraag moet volledig ingediend zijn uiterlijk 14 kalenderdagen na de start van de opleiding. Houd rekening met wachttijden indien je eerst nog een federaal token dient aan te vragen.

• Je hebt 30 dagen om te betalen.
  • Minimum subsidiebedrag: 100 euro (exclusief btw).

Bepalingen per peiler

Een bedrijf kan per kalenderjaar tot 15 000 euro subsidie verkrijgen via de kmo-portefeuille. Daarbovenop kan een onderneming tot 25 000 euro subsidie krijgen voor strategisch advies. Onderstaand schema geeft het subsidiebedrag en het subsidiepercentage weer per pijler.

Opleiding

Advies

Technologieverkenning

Advies
internationaal ondernemen

Strategisch advies

Steunpercentage

Steunplafond
per pijler

Maximum
per periode

deze pijlers samen € 15.000

1 jaar

Hoe subsidies aanvragen?

De persoon die gemachtigd is door de onderneming om een subsidieaanvraag in te dienen, moet zich kenbaar maken op de website via zijn elektronische identiteitskaart of zijn persoonlijk federaal token. Op de website www.kmo-portefeuille.be vind je meer informatie over de registratie en de aanvraag van subsidies.

Welke stappen moet je doorlopen om een subsidieaanvraag in te dienen?

• Een overeenkomst moet je afsluiten met een erkende dienstverlener. De Confederatie Bouw Oost- en West-Vlaanderen en Waasland zijn erkend en kunnen je dus van dienst zijn.
  • De subsidieaanvraag indienen via de website www.kmo-portefeuille.be binnen 14 kalenderdagen na de start van de opleiding.
  • Je gebruikt het erkenningsnummer van de Confederatie waar je bent bij aangesloten. Ben je geen lid? Dan gebruik je het erkenningsnummer van de Confederatie dat correspondeert met de regio waarin jouw firma is gevestigd (Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen of Waasland).

Regio

Oost-Vlaanderen

West-Vlaanderen

Waasland

Erkenningsnummer

DV.O106694

DV.O105687

DV.O105577

• De dienstverlener moet de juistheid van uw subsidieaanvraag bevestigen en dit binnen de 14 kalenderdagen.
  • Je stort zelf jouw aandeel van de investering aan Sodexho, binnen de 30 kalenderdagen.
  • De subsidie wordt goedgekeurd.
  • Je geeft via de website www.kmo-portefeuille.be de opdracht om het geld te betalen aan de dienstverlener.

Extra richtlijnen sinds 1 januari 2013

• Door de dienstverlener voorziene aantal uren.
    Hier geef je aan hoeveel opleidingsuren er voorzien zijn. Je geeft het totale aantal uren op van al jouw werknemers samen. (Concreet voorbeeld: drie werknemers volgen eenzelfde opleiding van 8 uur: dan vul je in dat er 24 opleidingsuren zijn).
  • Vermeld het aantal cursisten.
    Vermeld het aantal werknemers van jouw onderneming die de opleiding volgen. In het tweede veld geef je hun volledige naam op. Als er meerdere werknemers de opleiding volgen, dan scheid je de namen met een puntkomma " ; ".

Voor meer informatie over de KMO-portefeuille kan je ook terecht bij jouw lokale Confederatie Bouw.

• Oost-Vlaanderen: bij Sandra Bovendaerde of Eveline Van Assche op het nummer 09 244 45 00.
  • West-Vlaanderen: bij Gerd Decoene op het nummer 056 26 81 41.
  • Waasland: bij Kaat Van Remoortele op het nummer 03 760 18 82.

De aanvraagprocedure: stap voor stap uitgelegd

Je wil een kmo-portefeuille aanvragen, maar je bent niet helemaal zeker hoe je dat moet doen? Wij helpen jou! Via onderstaande instructies is het correct invullen van de aanvraag kinderspel.
  1. Doe de aanvraag voor het federaal token
  2. Doe de registratie van de onderneming
  3. Doe de subsidieaanvraag
  4. Doe de betaling
Heb je toch nog een vraag voor de aanvraag van jouw kmo-portefeuille? Contacteer dan de opleidingsdienst.