Vraag jouw infopakket aan

Benieuwd waarom ruim 3.200 Oost-Vlaamse bouwbedrijven al voor Confederatie Bouw hebben gekozen?

Gratis e-news

Registreer nu gratis voor onze e-news
  • Eén keer per week, op dinsdagnamiddag
  • Alleen relevant nieuws voor de bouwsector
  • Meer dan 4.000 abonnees
  • Toch niks voor jou? Je schrijft eenvoudig weer uit

dec 2

Written by: AdminOostVlaanderen
2/12/2016 11:31  RssIcon

De socialezekerheidsdienst voor zelfstandigen is bezig een database op te stellen van alle Belgische werkende vennoten. Met het register moet de inspectie schijnzelfstandigen kunnen opsporen.

Het register moet het mogelijk maken om fictieve vennoten te ontmaskeren en zo het toenemend aantal schijnzelfstandigen aan te pakken. Dat heeft Anne Vanderstappen, de administrateur-generaal van de socialezekerheidsdienst voor zelfstandigen (RSVZ), gezegd in de Kamercommissie Sociale Zaken.

Het is niet de bedoeling de kleine zelfstandige
of de familiale vennootschap met drie of vier vennoten
te viseren.

Anne Vanderstappen

"Er is een groeiend probleem van bedrijven waar soms wel 50 werkende vennoten worden aangesloten door hen allemaal één aandeel van de vennootschap te geven. Op die manier kunnen fraudeurs hun feitelijke werknemers onterecht inschrijven in het zelfstandigenstatuut, waardoor ze de geldende arbeidsregulering ontlopen", zegt de RSVZ-topvrouw. "Het is zeker niet onze bedoeling de kleine zelfstandige of de familiale vennootschap met drie of vier vennoten te viseren."

De fraudetechniek wordt volgens Vanderstappen steeds vaker gebruikt door Oost-Europese fraudeurs. "Het gaat niet zelden om buitenlanders die via het statuut van werkende vennoot ingeschreven worden als zelfstandige bij een vennootschap in ons land. In sommige gevallen gebruiken mensenhandelaars de constructie om mensen in schandalige woon- en werkomstandigheden in ons land aan het werk te zetten."

Op initiatief van minister van Zelfstandigen Willy Borsus (MR) werkt de RSVZ nu aan een database waarin alle vennoten van iedere Belgische vennootschap geregistreerd worden. In combinatie met gegevens over de datum van inschrijving en de hoofdzetel moet het mogelijk worden om bedrijven op te sporen die verdacht veel werkende vennoten hebben ingeschreven of overdreven vaak hun aandeelhoudersstructuur omgooien. Dankzij die informatie kunnen inspectiediensten gerichter op zoek naar fraudeurs.

Datamining

In een eerste proefproject werd al een reeks verdachte vennootschapsstructuren geïdentificeerd en doorgegeven aan het Rijksinstituut voor Sociale Zekerheid (RSZ). "Maar die gegevens moeten nu nog allemaal apart handmatig bijeen worden gezocht", zegt Vanderstappen. "Dat vergt enorm veel werk. Met het register zal dat geautomatiseerd kunnen en veel makkelijker worden. Pas dan zullen we zicht krijgen op de werkelijke omvang van het probleem."

Vennootschappen zullen eenvoudig via elektronische weg
hun werkende vennoten kunnen registreren.

Anne Vanderstappen

Op het kabinet-Borsus klinkt het dat de database zo snel mogelijk in gebruik moet worden genomen. Het register zal nieuwe gegevens combineren met bestaande data uit de kruispuntbank voor ondernemingen en gegevens van de socialeverzekeringsfondsen. Het kabinet-Borsus analyseert momenteel samen met de RSVZ hoe dat technisch uitgevoerd kan worden en wat het project zal kosten.

Vanderstappen benadrukt dat de database niet zal leiden tot een stortvloed van extra administratie voor ondernemers. "Vennootschappen zullen eenvoudig via elektronische weg hun werkende vennoten kunnen registreren."

Bron: De Tijd