Vraag jouw infopakket aan

Benieuwd waarom ruim 3.200 Oost-Vlaamse bouwbedrijven al voor Confederatie Bouw hebben gekozen?

Gratis e-news

Registreer nu gratis voor onze e-news
  • Eén keer per week, op dinsdagnamiddag
  • Alleen relevant nieuws voor de bouwsector
  • Meer dan 4.000 abonnees
  • Toch niks voor jou? Je schrijft eenvoudig weer uit

feb 24

Written by: AdminOostVlaanderen
24/02/2015 10:53  RssIcon

Zes op de tien bouwbedrijven zouden regelmatig af te rekenen krijgen met slechte betalers. Hier zijn vijf tips om dat risico te beperken.

Laat uw facturen niet slingeren. Verstuur ze snel en volg goed op.

Volgens een recente rondvraag zouden zes op de tien bouwbedrijven regelmatig af te rekenen krijgen met slechte betalers. Dit zorgt ervoor dat bouwbedrijven zélf in de problemen komen.

Hoe vermijd je dat je niet betaald wordt voor jouw prestaties? En wat doe je als het toch gebeurt?

1. Kijk uit met wie je handelt

Gemakkelijker gezegd dan gedaan? Ga je in zee met een ander bedrijf, dan heb je een aantal mogelijkheden om de financiële situatie in te schatten. Bij particuliere klanten is dat inderdaad een stukje moeilijker. Toch kan je ook dan een aantal voorzorgen inbouwen:

• Sluit altijd een schriftelijke overeenkomst af. Óók voor meerwerken.

• Je kan een 'redelijk' voorschot vragen. Dit voorschot dekt de kosten van de aangeschafte materialen of constructies.

• Voor het geleverde werk kan je een tussentijdse factuur sturen.

2. Zorg voor duidelijke afspraken inzake betaling

Het lijkt evident om duidelijke afspraken te maken, toch? Maar - helaas - leert de praktijk ons iets anders. Kijk zeker jouw factuur- en betalingsvoorwaarden goed na en filter alle onduidelijkheden. Je kunt nooit té duidelijk zijn. Twijfel je nog? Neem dan contact op met de juridische dienst van Confederatie Bouw Oost-Vlaanderen.

Tip: Confederatie Bouw beschikt over modelcontracten en -documenten. Vergelijk die met de jouwe en pas aan waar nodig.

3. Factureer zorgvuldig

Zorg ervoor dat jouw factuur zorgvuldig is opgebouwd en dat alle nodige gegevens erin zijn opgenomen zoals de factuurdatum, de uiterste betalingsdag, het factuurbedrag, je contactgegevens en het rekeningnummer. Verwijs op de factuur ook naar de geldende factuurvoorwaarden die je - uiteraard - aan jouw klant bezorgt.

4. Volg onbetaalde facturen goed op

Is de factuurdatum verstreken? Stuur dan direct een vriendelijke herinnering waarin je jouw klant eraan herinnert dat hij nog een openstaande schuld heeft bij jou. De kans is reëel dat de klant het eenvoudigweg vergeten is. En dan is een vriendelijke herinnering voldoende. Stuur in die herinnering de nieuwe uiterste betalingsdag.

5. Neem contact op met de juridische dienst

Levert de ingebrekestelling niks op? Neem dan contact op met de juridische dienst van Confederatie Bouw Oost-Vlaanderen. Wij zijn geen incassobureau, maar uit ervaring leren we dat dit de druk verhoogt op de klant om alsnog te betalen.

De Confederatie voert voor u de briefwisseling met de bedoeling het verschuldigde bedrag voor jou te vorderen.

Katrien Coorevits

Juridisch adviseur