Vraag uw infopakket aan

Benieuwd waarom Confederatie Bouw dé professionele partner is voor bouwbedrijven?

Gratis e-news

Registreer nu gratis voor onze e-news
  • Eén keer per week, op dinsdagnamiddag
  • Alleen relevant nieuws voor de bouwsector
  • Meer dan 4.000 abonnees
  • U kunt altijd weer uitschrijven

feb 20

Written by: AdminOostVlaanderen
20/02/2018 9:02  RssIcon

Wet van 15 januari 2018 verbiedt het uitbesteden van werk aan derden tijdens de duur van de economische werkloosheid

Het gebrek aan werk wegens economische redenen is een oorzaak van schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst (beter bekend als economische werkloosheid).

De werkgever kan geen beroep doen op economische werkloosheid omwille van redenen die afhankelijk zijn van zijn wil.

De wetgever specificeert nu dat het beroep op dat stelsel verboden is wanneer de werkgever het werk, dat normaal had moeten worden verricht door de werknemers tijdens de duur van de economische werkloosheid, uitbesteedt aan derden (Wet van 15 januari 2018 houdende diverse bepalingen inzake werk (artikelen 8 tot 10), (B.S. 5 februari 2018).

In geval van niet naleving van dat verbod is een sanctie voorzien. De werkgever zal ertoe gehouden zijn om het normale loon te betalen aan zijn werknemer voor de dagen tijdens welke hij aan derden het werk heeft uitbesteed dat normaal wordt uitgevoerd door deze werknemer.

Bron: www.werk.belgie.be