Vraag jouw infopakket aan

Benieuwd waarom meer dan 3.000 Oost-Vlaamse bouwbedrijven al voor Confederatie Bouw hebben gekozen?

Gratis e-news

Registreer nu gratis voor onze e-news
  • Eén keer per week, op dinsdagnamiddag
  • Alleen relevant nieuws voor de bouwsector
  • Meer dan 4.000 abonnees
  • U kunt altijd weer uitschrijven

apr 20

Written by: AdminOostVlaanderen
20/04/2018 13:01  RssIcon

Vrijdag 25 mei 2018 staat ongetwijfeld al met rood omcirkeld in uw agenda, want dan gaat de beruchte GDPR-wetgeving in voege. Maar diezelfde dag verandert ook de zogenaamde camerawet.

De wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's - kortweg de 'camerawet' genoemd - krijgt een update. De inwerkingtreding valt samen met die van de GDPR, op vrijdag 25 mei.

de nieuwe camerawet: ook voor uw onderneming?

Niet alle bewakingscamera's vallen onder de nieuwe camerawet. De wet is niet van toepassing op camera's die in een strikt arbeidsrechtelijke context zijn geplaatst (cao nr. 48), als die geplaatst zijn met het volgende doel:

• voor de veiligheid en gezondheid van de werknemer;

• voor de bescherming van goederen van de organisatie;

• voor de controle van de arbeid van de werknemer;

• voor de controle van het productieproces.

Controleren uw camera's binnen uw onderneming niet alleen de prestaties van uw werknemers, maar zijn ze bijvoorbeeld ook bedoeld om misdrijven door bezoekers, klanten of leveranciers te voorkomen, dan zult u rekening moeten houden met de camerawet.

3 veranderingen

De nieuwe camerawet brengt drie veranderingen met zich mee:

1 - Nieuw aangiftesysteem voor camera's

Wie een bewakingscamera plaatst, moet hiervan aangifte doen bij de politiediensten via het e-loket www.aangiftecamera.be. Wie vóór 25 mei al een bewakingscamera had - en dit had gemeld aan de privacycommissie - moet een nieuwe aangifte doen vóór 25 mei 2020; het einde van de overgangsperiode van twee jaar.

2 - Bijhouden van register voor beeldverwerkingsactiviteiten

De onderneming die beschikt over bewakingscamera's, moet ook een register voor beeldverwerkingsactiviteiten aanleggen. Deze regel is volledig in lijn met de verplichtingen die bestaan onder de GDPR.

De onderneming moet op vraag van de Gegevensbeschermingsautoriteit of de politiediensten dit register kunnen voorleggen.

3 - Zichtbaarheid camerabeelden in real life toegelaten

Onder de nieuwe camerawet is het toegelaten om de bewakingsbeelden in real time in het openbaar te tonen. Achterliggende reden is uiteraard het afschrikwekkende effect. Op deze manier hoopt men mensen attent te maken op het feit dat zij gefilmd worden en misdrijven te voorkomen.

Het feit dat deze beelden op een beeldmonitor in real time getoond mogen worden, verandert niets aan het feit dat camerabewaking nog steeds aangegeven moet worden door het reglementaire pictogram aan de ingang van de bewaakte plaats.

neem gerust contact op voor meer informatie

Els Van Heck

Sociaaljuridisch advies • kantoor Zwijnaarde