Vraag uw infopakket aan

Benieuwd waarom Confederatie Bouw dé professionele partner is voor bouwbedrijven?

#altijdopdehoogte

apr 20

Written by: AdminOostVlaanderen
20/04/2018 12:01  RssIcon

Vrijdag 25 mei 2018 staat ongetwijfeld al met rood omcirkeld in uw agenda, want dan gaat de beruchte GDPR-wetgeving in voege. Maar diezelfde dag verandert ook de zogenaamde camerawet.

De wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's - kortweg de 'camerawet' genoemd - krijgt een update. De inwerkingtreding valt samen met die van de GDPR, op vrijdag 25 mei.

De nieuwe camerawet wil een wetgeving zijn die met de tijd mee evolueert en op grond waarvan de technologie kan worden gebruikt met inachtneming van het privéleven van de burgers. De nieuwe camerawet en GDPR-regelgeving zullen allebei moeten worden toegepast, waarbij de GDPR-wetgeving steeds primeert.

registratie bewakingscamera's en aanleggen register

Er veranderen twee zaken betreffende de informatieplicht ten aanzien van de overheden bij de plaatsing van bewakingscamera's.

1. De bewakingscamera's moeten vanaf 25 mei alleen nog worden aangegeven bij de politiediensten en niet meer bij de Commissie voor de Bescherming van de persoonlijke levenssfeer (kortweg 'Privacycommissie' genoemd). Hiervoor wordt een nieuwe online aangiftetoepassing ontwikkeld. Meer informatie hierover vindt u op de website van de Commissie voor de Bescherming van de persoonlijke levenssfeer

2. De verantwoordelijken voor de verwerking van deze gegevens zullen een activiteitenregister inzake de verwerking van de beelden moeten bijhouden (al dan niet elektronisch), met informatie bepaald bij koninklijk besluit, en deze ter beschikking moeten stellen aan de Gegevensberscherminsautoriteit (de nieuwe benaming van de Commissie voor de Bescherming van de persoonlijke levenssfeer vanaf 25 mei) en de politiediensten op aanvraag.

neem gerust contact op voor meer informatie

Els Van Heck

Sociaaljuridisch advies • kantoor Zwijnaarde