Vraag jouw infopakket aan

Benieuwd waarom meer dan 3.000 Oost-Vlaamse bouwbedrijven al voor Confederatie Bouw hebben gekozen?

Gratis e-news

Registreer nu gratis voor onze e-news
  • Eén keer per week, op dinsdagnamiddag
  • Alleen relevant nieuws voor de bouwsector
  • Meer dan 4.000 abonnees
  • U kunt altijd weer uitschrijven

jul 5

Written by: AdminOostVlaanderen
5/07/2018 11:27  RssIcon

Tijdens de eerste negen maanden van 2017 werden 2.136 werfdiefstallen aangegeven. Omgerekend zo'n acht per dag. "Laat géén werfmateriaal rondslingeren. Dat wordt gebruikt om in te breken", geeft Olivier Bevernagie van Bevo Security mee.

"Wanneer de werven stil liggen, gaan de diefstallen gewoon door. Er ligt vaak duur bouwmateriaal zoals isolatieplaten of marmer, waardevolle metalen zoals koper of gereedschap. Ook de werfmachines zijn helaas niet veilig", klinkt het bij de Vlaamse Confederatie Bouw. Uit cijfers van de federale politie blijkt namelijk dat er ook tijdens het bouwverlof nog elke dag zeven werfdiefstallen gebeuren. "Daarom laten veel bouwondernemingen nu nog snel een mobiele beveiligingscamera plaatsen."

"
Wanneer de werven stil liggen, gaan de diefstallen gewoon door.

rush op camerabeveiliging
Beveiligingsfirma Securitas geeft in De Morgen aan dat er een rush is op camerabeveiliging. Er wordt tot een kwart meer verplaatsbare beveiligingscamera's geplaatst door het bouwverlof, klinkt het.
   Olivier Bevernagie van ons lidbedrijf Bevo Security bevestigt de populariteit. "Zowel de tijdelijke als permanente detectie en camerabewaking zijn verbonden met een meldkamer. Op die manier kan na inspectie van elke beweging of betreding zo nodig de politie ingeschakeld worden. Onze nieuwe units zijn niet alleen daarom populair. De 'WervoCAM pro' heeft bijvoorbeeld een uitschuifbare mast tot 6 meter met een beweegbare camera met optische zoom, detectie met bewegingsmelder, warmtecamera en nummerplaatherkenning. Daar schiet je al een heel eind mee op."

praktische tips
De zaakvoerder van het bedrijf uit Ingelmunster geeft nog een paar praktische tips mee "al hangt het van elk type werf af wat het beste werkt", voegt hij eraan toe.

•    Zorg dat de werf goed is afgesloten met bijvoorbeeld werfhekken.
    Laat géén materiaal rondslingeren. Meestal ligt het inbrekersmateriaal eigenlijk zo klaar op de werf.

Vraag aan de lokale politie om op regelmatige basis langs te rijden. Dit kan doorgaans online aangevraagd worden.

Plaats (tijdelijke) detectie of (tijdelijke) camerabewaking. Beiden zijn verbonden aan een meldkamer. Bij verdachte bewegingen of betreding van de werf kan de politie ingeschakeld worden.

Plaats voldoende verlichting die bijvoorbeeld aanspringt wanneer iemand de werf betreedt.

Heeft u zelf ook een bouwwerf die u met (tijdelijke) camerabewaking wil beschermen tegen ongewenste bezoekers?

Bevo Security is ook tijdens het bouwverlof nog open en geeft advies op maat.

lees ook