Vraag jouw infopakket aan

Benieuwd waarom meer dan 3.000 Oost-Vlaamse bouwbedrijven al voor Confederatie Bouw hebben gekozen?

Gratis e-news

Registreer nu gratis voor onze e-news
  • Eén keer per week, op dinsdagnamiddag
  • Alleen relevant nieuws voor de bouwsector
  • Meer dan 4.000 abonnees
  • U kunt altijd weer uitschrijven

sep 5

Written by: AdminOostVlaanderen
5/09/2018 10:25  RssIcon

De Vlaamse Confederatie Bouw waarschuwt: "Het afschaffen van de vestigingswet ondermijnt het vakmanschap."

De Vlaamse Regering heeft zich voorgenomen om op 1 januari 2019 de vestigingswet voor bouwberoepen af te schaffen "om zo het ondernemerschap te bevorderen," aldus Vlaams minister Muyters.
Iedereen kan vanaf dan een bouwberoep uitoefenen zonder passend diploma of zonder bewijs van beroepservaring.

De Vlaamse Confederatie Bouw betreurt deze beslissing en onderstreept dat een minimum aan voorkennis een noodzaak is om te starten in de bouwsector. "Een update van de vestigingswet was meer op zijn plaats geweest."

"
Is de economie echt gebaat bij grote aantallen nieuwe ondernemingen die niet levensvatbaar zijn?

bescherming voor de consument

De afschaffing van de vestigingswet is niet in het voordeel van de consument, meent de Vlaamse Confederatie Bouw. Iedereen, ook mensen zonder echte kennis van zaken, kan zich als zelfstandige in de bouw vestigen en een bouwberoep uitoefenen met mogelijks slechte uitvoeringen en betwistingen achter. Zit de Vlaming daarop te wachten?

De Vlaamse Confederatie Bouw blijft zich dus verzetten tegen de afschaffing van de vestigingswet voor bouwberoepen en wil zich constructief opstellen om samen met de regering te werken aan een aangepaste, betere regelgeving.