Vraag jouw infopakket aan

Benieuwd waarom ruim 3.200 Oost-Vlaamse bouwbedrijven al voor Confederatie Bouw hebben gekozen?

Gratis e-news

Registreer nu gratis voor onze e-news
  • Eén keer per week, op dinsdagnamiddag
  • Alleen relevant nieuws voor de bouwsector
  • Meer dan 4.000 abonnees
  • Toch niks voor jou? Je schrijft eenvoudig weer uit

mrt 6

Written by: AdminOostVlaanderen
6/03/2019 14:00  RssIcon

Veel minder SWT in de bouw, maar dat leidt niet tot meer arbeidsongeschiktheid

De regels voor SWT (stelsel voor werkloosheid met bedrijfstoeslag) werden de afgelopen jaren stelselmatig aangeschroefd. Zo werd brugpensioen vanaf 2015 in een zwaar beroep zoals de bouw pas mogelijk vanaf 58 jaar in plaats van op de leeftijd van 56 jaar. Uit cijfers van Constructiv, een dienstverlenende organisatie voor alle partners in de bouwsector, blijkt dat het aantal nieuwe SWT-dossiers in de bouw tussen 2013 en 2016 met 43% is afgenomen, van 1493 dossiers in 2013 tot 636 dossiers in 2016. Tijdens diezelfde periode is het aantal zieke of arbeidsongeschikte bouwarbeiders met 1% gedaald, van 74.691 in 2013 naar 74.036 in 2016. In de bouw blijkt meer arbeidsongeschiktheid als gevolg van een strikter brugpensioen dus absoluut niet het geval te zijn, terwijl dat zich in andere sectoren wel voordoet.

"
Het is essentieel dat we oudere bouwvakkers andere taken geven of als mentor hun kennis en vaardigheden laten doorgeven

Robert de Mûelenaere, gedelegeerd bestuurder van de Confederatie Bouw: “Wie werkt in de bouw verricht absoluut geen licht werk. Daarom is het essentieel dat we, in het kader van de langere loopbanen, oudere bouwvakkers andere taken geven. Zij kunnen bijvoorbeeld lichter werk verrichten, maar beter nog aan de slag zijn als opleider van nieuwe rekruten. Dat gebeurt nu al op heel wat werven, anders zouden de arbeidsongeschiktheidscijfers in onze sector hoger liggen. Die taak als opleider zal ook bijzonder nuttig zijn nu duaal leren belangrijker wordt. Oudere bouwwerknemers kunnen dan als mentor of tutor optreden voor deze leerlingen.”

Mentoropleiding voor de bouw
Donderdag 28 maart, Zwijnaarde

De Confederatie Bouw geeft ook nog aan dat de digitalisering van de bouw, die jaar na jaar toeneemt, heel wat bouwarbeid minder belastend zal maken. Zo zal bijvoorbeeld BIM (building information modelling), een toepassing waarbij samenwerking en informatie-uitwisseling tussen alle partijen bij een bouwproject centraal staat, ervoor zorgen dat alle mogelijke fouten er digitaal worden uitgehaald, zodat er op de werf zelf niets opnieuw moet worden gemaakt. Dat spaart dus extra werk uit. Ook andere technologieën, zoals 3D-printen en scannen of het gebruik van drones, zullen het werk op de werf voor een stuk verlichten.

Vragen over SWT? Neem gerust contact op.

Els Van Heck

Adjunct-directeur