Vraag jouw infopakket aan

Benieuwd waarom ruim 3.200 Oost-Vlaamse bouwbedrijven al voor Confederatie Bouw hebben gekozen?

Gratis e-news

Registreer nu gratis voor onze e-news
  • Eén keer per week, op dinsdagnamiddag
  • Alleen relevant nieuws voor de bouwsector
  • Meer dan 4.000 abonnees
  • Toch niks voor jou? Je schrijft eenvoudig weer uit

mrt 14

Written by: AdminOostVlaanderen
14/03/2019 10:39  RssIcon

Uitstekend dat omscholing fiscaal wordt aangemoedigd

De Confederatie Bouw is tevreden dat de Kamercommissie Sociale Zaken het opleidingsbudget, een deel van de arbeidsdeal, heeft goedgekeurd. Wie zijn ontslag krijgt, kan een deel van de ontslagpremie op een fiscaal gunstige manier investeren in omscholing. "In de bouw zijn er een pak knelpuntberoepen en staan er 16.000 vacatures open. Elke aanmoediging tot omscholing is dan positief", reageert Robert de Mûelenaere, gedelegeerd bestuurder van de Confederatie Bouw.

Elke aanmoediging tot omscholing is positief.
Robert de Mûelenaere • gedelegeerd bestuurder Confederatie Bouw

Mismatch tussen vraag en aanbod wegwerken

De bouwsector smeekt op dit moment om werkkrachten. Heel wat beroepen uit de bouw voeren de lijst met knelpuntberoepen aan. De sector is goed voor zo'n 16.000 openstaande vacatures; een ongezien hoog aantal dat al ettelijke jaren niet meer werd geëvenaard. Omscholing naar één van de bouwberoepen betekent zo goed als werkzekerheid.
De Confederatie Bouw is dan ook tevreden dat omscholing nu fiscaal aangemoedigd wordt. Het is een maatregel die op korte termijn al kan helpen. Toch benadrukt de sectororganisatie dat er nog andere maatregelen nodig zijn om de krapte in de bouw weg te werken, zoals het verder stimuleren van duaal leren en een grondige herwaardering van de bouwopleidingen in het middelbaar onderwijs via een imagocampagne. Dat moet ervoor zorgen dat meer jongeren opnieuw voor een bouwopleiding kiezen.

Bron: persbericht Confederatie Bouw