Vraag jouw infopakket aan

Benieuwd waarom ruim 3.200 Oost-Vlaamse bouwbedrijven al voor Confederatie Bouw hebben gekozen?

Gratis e-news

Registreer nu gratis voor onze e-news
  • Eén keer per week, op dinsdagnamiddag
  • Alleen relevant nieuws voor de bouwsector
  • Meer dan 4.000 abonnees
  • Toch niks voor jou? Je schrijft eenvoudig weer uit

mrt 20

Written by: AdminOostVlaanderen
20/03/2019 10:33  RssIcon

Confederatie Bouw tevreden dat Kamercommissie licht op groen zet voor loonlastenverlaging ploegenarbeid op werven

Er komt eindelijk schot in de zaak van de al lang beloofde loonlastenverlaging voor de bouwarbeid. De Kamercommissie Financiën en Begroting keurde gisterennamiddag een wetsvoorstel goed dat een vrijstelling geeft voor het doorstorten van bedrijfsvoorheffing voor ploegenarbeid bij werken in onroerende staat.

De federale regering besliste in 2017 om een loonlastenverlaging door te voeren om de competitiviteit van werkzaamheden op werven te verbeteren. Die loonlastenverlaging, onder de vorm van een vrijstelling van het doorstorten van bedrijfsvoorheffing voor werken in onroerende staat uitgevoerd door ploegen, moest normaal in januari 2018 ingaan, maar werd om administratieve redenen geblokkeerd.

Stevige terugverdieneffecten

Robert de Mûelenaere, gedelegeerd bestuurder van Confederatie Bouw: "Deze maatregel moest de concurrentiekracht van ploegenarbeid op werven versterken. Daarom is het jammer dat deze loonlastenverlaging om administratieve redenen nog steeds niet doorgevoerd is. Er zijn nochtans stevige terugverdieneffecten aan verbonden voor de overheid. Minder loonlasten betekenen immers meer competitiviteit, extra jobs en dus extra inkomsten voor de overheid."

De Confederatie Bouw is tevreden dat er op 19 maart eindelijk schot in de zaak kwam. De Kamercommissie Financiën en Begroting keurde een wetsvoorstel goed voor het doorstorten van bedrijfsvoorheffing voor ploegen die werken in onroerende staat op zich nemen. Daarmee is een eerste belangrijke steen verlegd. De Confederatie Bouw hoopt dat de procedure zo snel mogelijk rond is en dat deze belangrijke lastenverlaging voor de ondernemingen eindelijk ingevoerd kan worden.

Bron: persbericht Confederatie Bouw