Vraag jouw infopakket aan

Benieuwd waarom ruim 3.200 Oost-Vlaamse bouwbedrijven al voor Confederatie Bouw hebben gekozen?

Gratis e-news

Registreer nu gratis voor onze e-news
  • Eén keer per week, op dinsdagnamiddag
  • Alleen relevant nieuws voor de bouwsector
  • Meer dan 4.000 abonnees
  • Toch niks voor jou? Je schrijft eenvoudig weer uit

mrt 27

Written by: AdminOostVlaanderen
27/03/2019 9:02  RssIcon

Confederatie Bouw dringt aan op snelle uitvoering van aantal maatregelen uit Plan Eerlijke Concurrentie

Uit cijfers van de SIOD, de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst, blijkt dat 50% van de gedetacheerde werknemers en 42% van de gedetacheerde zelfstandigen in overtreding waren in 2018. Dat is geen verrassing voor de Confederatie Bouw, aangezien het aantal controles van het SIOD werd opgedreven én ze strenger werden.
Dat was het gevolg van het Plan voor Eerlijke Concurrentie dat de bouwsector in 2015 afsloot met de toenmalige staatssecretaris voor Fraudebestrijding Bart Tommelein.

50

50% van de gedetacheerde werknemers en 42% van de gedetacheerde zelfstandigen waren in overtreding in 2018, blijkt uit cijfers van de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst

Robert de Mûelenaere, gedelegeerd bestuurder van de Confederatie Bouw: “Een doeltreffender beleid ter bestrijding van de verschillende vormen van illegale arbeid en sociale fraude is nodig. Zo’n beleid moet het vooral mogelijk maken om frauduleuze situaties en praktijken beter op te sporen en aan te pakken. Illegale detachering betekent niets minder dan sociale dumping en die is bijzonder nefast voor onze sector. Daarom dringen we erop aan om bepaalde maatregelen uit het Plan voor Eerlijke Concurrentie, die nog steeds op een beslissing te liggen wachten, zo snel mogelijk uit te voeren.”

Heeft u zelf een vermoeden van oneerlijke concurrentie?

De Confederatie wijst op een dringende juridische verankering van de ConstruBadge. Ook de verplichte aanwezigheidsregistratie, die nu enkel geldt voor werven met een waarde van 500.000 euro en meer, moet worden uitgebreid. Daarnaast moet het aantal controles van de sociale inspectie nog verder worden opgevoerd en moeten ook de parketten meer middelen krijgen om sociale dumping aan te pakken.

B
ron: persbericht Confederatie Bouw