Vraag jouw infopakket aan

Benieuwd waarom ruim 3.200 Oost-Vlaamse bouwbedrijven al voor Confederatie Bouw hebben gekozen?

Gratis e-news

Registreer nu gratis voor onze e-news
  • Eén keer per week, op dinsdagnamiddag
  • Alleen relevant nieuws voor de bouwsector
  • Meer dan 4.000 abonnees
  • Toch niks voor jou? Je schrijft eenvoudig weer uit

apr 2

Written by: AdminOostVlaanderen
2/04/2019 9:55  RssIcon

Confederatie Bouw wil de bouwwerknemers van morgen de juiste vaardigheden bijbrengen met het Europees project 'Blueprint'

De vaardigheden die werknemers nodig hebben op de arbeidsmarkt evolueren razendsnel. Ook in de bouw is dat zo. De sterk oprukkende digitalisering, de evoluties op het vlak van energie en de groei van de circulaire economie zorgen ervoor dat de bouw nood heeft aan nieuwe, meer technische profielen. En die profielen zijn vaak moeilijk vindbaar.

Om ervoor te zorgen dat meer mensen de juiste vaardigheden hebben om aan dit groeiend aantal werkaanbiedingen te voldoen, neemt de Confederatie Bouw deel aan het Europese Blueprint-project, het blauwdrukproject voor de bouwsector, en dat samen met 3 Europese sectororganisaties, 8 andere nationale sectorfederaties zoals de Confederatie en 12 vormingscentra uit 12 EU-lidstaten.

Werknemers moeten erop vooruitgaan op het vlak van digitalisering, energie-efficiëntie en circulaire economie

De Confederatie Bouw zal in de eerste plaats een analyse maken van de discrepantie tussen de huidige en toekomstige vaardigheden, nagaan hoeveel werknemers moeten worden opgeleid en maatregelen uitwerken om de huidige ‘mismatch’ tussen vraag en aanbod weg te werken. Bedoeling is om er de goede praktijken en innovatieve initiatieven uit te filteren, zodat deze ook in andere EU-lidstaten kunnen worden toegepast. Finaal moeten de vaardigheden van werknemers erop vooruitgaan op het vlak van digitalisering, energie-efficiëntie en circulaire economie en moeten deze gecertificeerd worden. Tot slot wordt er een grootschalige bewustmakingscampagne opgezet.

Robert de Mûelenaere, gedelegeerd bestuurder van de Confederatie Bouw: “Blueprint is een ambitieus, maar broodnodig project voor onze sector. De vaardigheden die nodig zijn in de bouw evolueren razendsnel. Onze sector moet daar proactief op inspelen en het voortouw nemen.”

Bron: persbericht Confederatie Bouw