Vraag jouw infopakket aan

Benieuwd waarom ruim 3.200 Oost-Vlaamse bouwbedrijven al voor Confederatie Bouw hebben gekozen?

Gratis e-news

Registreer nu gratis voor onze e-news
  • Eén keer per week, op dinsdagnamiddag
  • Alleen relevant nieuws voor de bouwsector
  • Meer dan 4.000 abonnees
  • Toch niks voor jou? Je schrijft eenvoudig weer uit

mei 7

Written by: AdminOostVlaanderen
7/05/2019 10:37  RssIcon

De aannemers zien de toekomst rooskleurig tegemoet. Nog steeds zijn er meer bouwbedrijven die een stijging van hun activiteit verwachten, dan firma's die een daling voorspellen. Het zorgenkindje blijft evenwel de zoektocht naar geschikt personeel

Ondanks een zekere economische afkoeling stelt de bouwsector het nog steeds goed. Uit de laatste Bouwbarometer van de Confederatie Bouw blijkt dat het aandeel optimisten (10,7%), namelijk bouwbedrijven die een stijging van hun activiteit verwachten, licht verminderd is in vergelijking met de maand voordien. Het aandeel pessimisten bleef daarentegen stabiel (8,7%). De kloof tussen pessimisten en optimisten is met andere woorden iets kleiner geworden. Het aandeel aannemers met een optimistische visie blijft zoals de laatste maanden wel hoger dan dat van hun pessimistischere collega’s.

10,7

10,7 procent van de bevraagde bouwbedrijven verwachten een stijging van hun activiteit

Eenzelfde tendens wordt opgetekend bij de orderboekjes. Tijdens het eerste kwartaal van 2019 konden de aannemers rekenen op een gevuld orderboek van 6,04 maanden. Dat is weliswaar een daling met 1,1% in vergelijking met de laatste drie maanden van 2018 toen het orderboek werk voor 6,10 maanden dankzij de absolute uitschieter met een verzekerde activiteitduur van 6,3 maanden in november 2018. Maar het orderboek blijft in ieder geval, sinds maart 2018, op een hoog niveau in vergelijking met de jaren daarvoor.

16.500 vacante jobs in de bouw

Ondertussen blijft het aantal openstaande vacatures in de bouw met 16.500 vacante jobs aan de erg hoge kant. De sector zoekt daarbij de meest uiteenlopende profielen. Dat knelpunt zal niet snel opgelost geraken: de babyboomers verlaten ook in de bouw stuk voor stuk de arbeidsmarkt en de instroom vanuit het onderwijs blijft mager. Om die krapte aan te pakken, is er nood aan sterk beleid dat onder meer inzet op het aanzienlijk versterken van het duaal leren en het promoten van de bouwopleidingen. Daarnaast neemt de Confederatie zelf het voortouw om de bouw te promoten als werkgever.
   “Dat doen we ook tijdens de Open Wervendag van nu 19 mei 2019. We maken jongeren duidelijk dat de bouw een technologische sector is geworden en een bondgenoot in de klimaatstrijd door energieverslindende oude woningen en gebouwen te renoveren of te slopen en herop te bouwen”, legt Robert de Mûelenaere, gedelegeerd bestuurder van de Confederatie Bouw, uit.

Bron: persbericht Confederatie Bouw