Vraag jouw infopakket aan

Benieuwd waarom ruim 3.200 Oost-Vlaamse bouwbedrijven al voor Confederatie Bouw hebben gekozen?

Gratis e-news

Registreer nu gratis voor onze e-news
  • Eén keer per week, op dinsdagnamiddag
  • Alleen relevant nieuws voor de bouwsector
  • Meer dan 4.000 abonnees
  • Toch niks voor jou? Je schrijft eenvoudig weer uit

mei 20

Written by: AdminOostVlaanderen
20/05/2019 12:39  RssIcon

Hoewel geen prachtig weer lokte Open Wervendag zo'n 84.000 geïnteresseerden naar één of meerdere van de 135 werven in België waar de werfhekken opzij waren geschoven

Dit jaar konden er 135 werven bezocht worden. Van grote infrastructuurwerken als de Oosterweel tot werven van energiepositieve woningen, ziekenhuizen, zwembaden, (hoge)scholen en nog veel meer.
Met deze Open Wervendag wil de Confederatie Bouw jongeren warm maken voor haar sector, die steeds meer technologisch wordt en veel oplossingen in petto heeft om te zorgen voor een beter klimaat.

Robert de Mûelenaere, gedelegeerd bestuurder van de Confederatie Bouw, blikt tevreden terug op de dertiende editie van de Open Wervendag: “Steeds meer mensen zijn geïnteresseerd in onze sector, zo geeft de erg hoge opkomst aan. Die 84.000 bezoekers konden vandaag genieten van de diversiteit aan werven, het hoogtechnologisch karakter van de bouw, dat ook zorgt voor een resem nieuwe beroepen, en de klimaatoplossingen die onze sector aanbiedt.”

Meerdere werven waren bijzonder succesvol, onder meer de Oosterweel en de fietsostrade in Antwerpen, het nieuw campusgebouw voor hogeschool PXL in Hasselt, de gastransportleiding in het Vlaams-Brabantse Machelen, de opening van de werf voor het crematorium Polderbos in Oostende, het nieuw zwembadcomplex in Ronse, de herbestemming van ‘Gare Maritime’ in Brussel, het appartementencomplex en park ‘Esprit Courbevoie’ in Louvain-la-Neuve, de restauratie van de ommuring van de citadel van Namen, de zeer energievriendelijke houtskeletbouwwoning in Doornik, de ecowijk in het Luikse Saint-Nicolas en de bouw van de brouwerij van ‘La Corne du bois des pendus’ in het Luxemburgse Bellefontaine.

Nieuwe technieken en technologieën

Verschillende werven werden ook door toppolitici bezocht. In Vlaanderen ging het om Bart De Wever en Kris Peeters (beide NewsCity in Antwerpen), Hilde Crevits (AZ Delta, Roeselare), Lydia Peeters en Wouter Beke (PXL, Hasselt), Matthias De Clercq (AZ Sint-Lucas, Gent) en Koen Van den Heuvel (houtskeletbouwwoning, Laakdal). In Wallonië brachten Willy Borsus (fabricatie van elektrische panelen, Erezée), Pierre-Yves Jeholet (ziekenhuis MontLégia, Luik) en René Collin (restauratie Saint-Martinkerk, Aarlen) een bezoek aan de Open Wervendag.

​Rondleiding in een nieuwe vleugel van het AZ Sint-Lucas te Gent

De bouw werft massaal aan en liet dat vandaag ook duidelijk merken. In België staan er momenteel ruim 16.000 vacatures open in de sector. Met de Open Wervendag wil de Confederatie Bouw jongeren, maar ook minder jongeren, over de streep trekken om te kiezen voor een job in de bouw. “De sector biedt niet alleen veel werkzekerheid, maar ook heel wat opleidingsmogelijkheden om de nieuwste technieken en technologieën onder de knie te krijgen. Bovendien zorgen ondernemers en werknemers in de bouw voor tastbare realisaties waar ze terecht fier op mogen zijn”, besluit Robert de Mûelenaere.

Bron: persbericht Confederatie Bouw