Vraag jouw infopakket aan

Benieuwd waarom ruim 3.200 Oost-Vlaamse bouwbedrijven al voor Confederatie Bouw hebben gekozen?

Gratis e-news

Registreer nu gratis voor onze e-news
  • Eén keer per week, op dinsdagnamiddag
  • Alleen relevant nieuws voor de bouwsector
  • Meer dan 4.000 abonnees
  • Toch niks voor jou? Je schrijft eenvoudig weer uit

mei 29

Written by: AdminOostVlaanderen
29/05/2019 13:00  RssIcon

Wat?
 UBO staat voor 'ultimate beneficial owners'. Dit zijn de controlerende aandeelhouders die aan de touwtjes trekken in een organisatie. Het UBO-register is de centrale databank die deze gegevens bijhoudt.
Het UBO-register moet ervoor zorgen dat criminelen zich niet langer kunnen verschuilen achter vennootschappen of andere juridische entiteiten.

Wie komt erin?
Elke persoon die meer dan 25 procent van de aandelen of de stemrechten in handen heeft. Ook wie via een aandeelhoudersovereenkomst leden van de raad van bestuur kan benoemen of een vetorecht heeft, wordt gezien als een uiteindelijke begunstigde die moet worden geregistreerd ongeacht het aantal aandelen.
Als er geen aandeelhouders zijn met minstens een kwart van de aandelen of stemrechten, moet het hoger leidinggevend personeel in de databank worden opgenomen als uiteindelijke begunstigde. Dit geldt ook voor maatschappen.

Wie kan het UBO-register inkijken?
De fiscus heeft toegang tot het register, maar ook professionele partijen zoals banken, advocaten, notarissen en accountants. Zelfs het grote publiek heeft toegang.

Welke informatie bevat het UBO-register?
Van de uiteindelijke begunstigden worden de privégegevens vermeld, samen met het percentage aandelen of stemrechten. Voor het grote publiek zijn niet alle gegevens zichtbaar, zoals de woonplaats en het rijksregisternummer.
Zoekopdrachten kunnen trouwens niet gebeuren op naam. Dit dient te gebeuren aan de hand van de vennootschapsnaam of het ondernemingsnummer.
Kiezen voor een naamsverandering kan ervoor zorgen dat er geen directe link is tussen de persoon en de firmanaam. Een spreiding van de aandelen over meerdere personen kan ervoor zorgen dat de aandeelhouders onder de drempel van 25 procent blijven en zo de registratieverplichting omzeilen.

Hoe gebeurt de registratie?
De registratie gebeurt elektronisch door de wettelijke vertegenwoordiger van de vennootschap of door de persoon die hiervoor een specifiek mandaat heeft gekregen. Dit gebeurt via myminfin.be met de elektronische identiteitskaart.

Lut Lambert
adviseur ondernemingen