Vraag jouw infopakket aan

Benieuwd waarom ruim 3.200 Oost-Vlaamse bouwbedrijven al voor Confederatie Bouw hebben gekozen?

Gratis e-news

Registreer nu gratis voor onze e-news
  • Eén keer per week, op dinsdagnamiddag
  • Alleen relevant nieuws voor de bouwsector
  • Meer dan 4.000 abonnees
  • Toch niks voor jou? Je schrijft eenvoudig weer uit

mei 23

Written by: AdminOostVlaanderen
23/05/2019 15:43  RssIcon

Voor elke vierkante meter funderingsplaat van Durabrik, creëert Natuurpunt een vierkante meter natuur

Ons lidbedrijf Durabrik gaat een unieke samenwerking aan met Natuurpunt. Voor elke vierkante meter funderingsplaat, zal Natuurpunt een vierkante meter natuur creëren.

"Bij Durabrik is het bouwen van een duurzame toekomst een van onze prioriteiten", vertelt CEO Joost Callens. "Met onze drie CSR-medewerkers (corporate social responsibility, nvdr) en de samenwerking met Natuurpunt, bouwen we onze doelstellingen verder uit. Dit initiatief past perfect binnen ons strategisch kader van duurzaamheid en dienstbaarheid. We zijn blij dat we als bouwbedrijf, samen met Natuurpunt, kunnen aantonen dat wonen hand in hand gaat met zorg voor het milieu."

(v.l.n.r.) Lieven De Schamphelaere (voorzitter Natuurpunt),
Katrien Beulens (schepen Milieu en Natuur in Aalst),
Joost Callens (CEO Durabrik) en Rik De Baere (Natuurpunt)

Toekomstplannen

Met deze langetermijnverbintenis tonen Durabrik en Natuurpunt aan dat duurzaamheid verder gaat dan goed isoleren en het plaatsen van zonnepanelen. Beide partners streven naar 20 à 30.000 vierkante meter natuurcreatie op een jaar. De financiële bijdrage die Durabrik levert zal Natuurpunt inzetten om natuurgebieden over heel Vlaanderen te voorzien van meer en betere natuur. Een eerste project ligt in het natuurgebied Kapellemeersen in Aalst. Natuurpunt zal hier een verwaarloosd perceel omvormen tot een natuurlijk bos met een bijhorend wandelpad. Bovendien zullen verschillende zonevreemde koterijen met een oppervlakte van 500 m² op termijn verwijderd worden.

Natalie Sterckx, woordvoerder van Natuurpunt verklaart: “We hopen met deze samenwerking aan te tonen dat bedrijven en natuurverenigingen samen kunnen zorgen voor een verstandiger ruimtelijk gebruik in Vlaanderen. Via dit project mikken we op 20.000 à 30.000 vierkante meter extra natuur per jaar, dit is ongeveer twee à drie voetbalvelden groot, telkens dichtbij de projecten van Durabrik. Op deze manier zorgen we voor een verbinding tussen de nieuwe natuur en de bewoners.”

Bron: persbericht Wavemakers
Foto: © Natuurpunt

Heeft u ook nieuw dat u wil delen met de leden van Confederatie Bouw? Laat het ons weten.