Vraag jouw infopakket aan

Benieuwd waarom ruim 3.200 Oost-Vlaamse bouwbedrijven al voor Confederatie Bouw hebben gekozen?

Gratis e-news

Registreer nu gratis voor onze e-news
  • Eén keer per week, op dinsdagnamiddag
  • Alleen relevant nieuws voor de bouwsector
  • Meer dan 4.000 abonnees
  • Toch niks voor jou? Je schrijft eenvoudig weer uit

dec 3

Written by: AdminOostVlaanderen
3/12/2019 11:44  RssIcon

Sint-Niklaas, Sint-Gillis-Waas, Stekene en Beveren hebben gekozen om het zwaar doorgaand vrachtverkeer te weren uit de dorps- en woonkernen

Vier Wase gemeenten - Sint-Niklaas, Sint-Gillis-Waas, Stekene en Beveren - hebben gekozen om het zwaar doorgaand vrachtverkeer te weren uit de dorps- en woonkernen. Ook de gemeentebesturen van Waasmunster, Lokeren en Moerbeke-Waas werden betrokken bij het uitwerken van deze maatregel.

Politiecontroles

Er komt een doorrijverbod voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton op alle noord-zuidverbindingen door het Waasland. Bestemmingsverkeer en verkeer van bedrijven binnen de zone blijft mogelijk.
Heeft u werven die net buiten de zone liggen, dan moet u in principe rondrijden.

De zone is gelegen tussen de E34 (Expresweg) in het noorden en de N70 in het zuiden. Dit gebied valt grotendeels samen met de politiezone Waasland-Noord en werd uitgebreid met de vier noord-zuidverbindingen op het grondgebied van Sint-Niklaas:

de weg naar Nieuwkerken/Vrasene/Kieldrecht (N451)

de weg naar Stekene (N403)

de weg naar Sint-Gillis-Waas (as Driekoningenstraat, Lepelhoekstraat, Sint-Gillisbaas, Vrouw Mariastraat)
    de weg naar Klein Sinaai/Stekene/Moerbeke door Sinaai (as Schrijberg, Wijnveld, Sinaaidorp, Zwaanaardestraat, Weimanstraat)

De aangewezen route voor zware vrachtwagens door het Waasland verloopt via de hoofdwegen R4-E17 en R2-E34.

Aan de toegangen van de zone met tonnagebeperking, vanaf de E34 en de N70, worden zoneborden C21 geplaatst.
Een inbreuk is een ernstige derdegraadsovertreding. De boete voor een vrachtwagen die de signalisatie negeert en geen bestemming heeft in de Wase regio, bedraagt 174 euro.

De politiezones Waasland-Noord en Sint-Niklaas maakten samen al afspraken over de handhaving. In eerdere persberichten vanuit de betrokken gemeenten werd gesproken om een ANPR-cameraschild uit te rollen in het najaar van 2019. Dit is echter (nog) niet aan de orde.
De controles zullen voorlopig manueel verlopen, waarbij gesproken wordt van "selectieve handhaving met de nodige dosis gezond verstand", namelijk bij vermoeden van doorgaand verkeerd (bv. containervervoer wordt verondersteld doorgaand verkeer te zijn). Controles zullen bovendien pas juridisch sluitend zijn wanneer het gebied volledig afgebakend is. Nog niet in alle gemeentes zijn de borden geplaatst. Deze worden verwacht in het eerste trimester van 2020.

Klik op het plan om het in detail te zien

Een bericht vanuit het regioplatform Waasland op basis van informatie van de dienst Mobiliteit van de stad Sint-Niklaas.