Vraag jouw infopakket aan

Benieuwd waarom zo'n 3.400 Oost-Vlaamse bouwbedrijven al voor Confederatie Bouw hebben gekozen?

Online trainingen

Volg onze online opleidingen, veilig vanuit je zetel of bureaustoel in je home office.

Wekelijkse newsletter

Registreer nu gratis voor onze e-news
  • Eén keer per week, op dinsdagnamiddag
  • Alleen relevant nieuws voor de bouwsector
  • Meer dan 4.000 abonnees
  • Toch niks voor jou? Je schrijft eenvoudig weer uit

mrt 23

Written by: AdminOostVlaanderen
23/03/2020 8:59  RssIcon

De Confederatie Bouw en haar drie gewestelijke organisaties (VCB, CBBH en CCW) vragen de regionale overheden om, naar het voorbeeld van de federale regering, snel flexibiliteit voor het uitvoeren van overheidsopdrachten te voorzien

"Er kan geen twijfel over bestaan dat wanneer een aannemer zijn werkzaamheden moet stoppen het nu gaat om overmacht en er dus geen boetes of sancties opgelegd kunnen worden", benadrukt Robert de Mûelenaere, gedelegeerd bestuurder van de Confederatie Bouw.

De Confederatie Bouw vraagt in deze zware coronatijden begrip voor alleen aannemers vanwege de overheden. Voor bouwondernemers die aan het werk blijven, maar ook voor zij die noodgedwongen hun werkzaamheden moeten stoppen omdat er onvoldoende bouwmateriaal beschikbaar is, te weinig personeel is of omdat de regels van 'social distancing' niet gegarandeerd kunnen worden. Daarom vraagt de Confederatie Bouw om geen boetes of sancties op te leggen.
De federale overheid heeft een maatregel genomen die het uitvoeren van overheidsopdrachten versoepelt. Voor alle federale overheidsopdrachten waarvan wordt aangetoond dat de vertraging of niet-uitvoering te wijten is aan het coronavirus, zal de federale overheid geen boetes of sancties opleggen aan dienstverleners, bedrijven of zelfstandigen.

De Confederatie Bouw en haar drie gewestelijke organisaties VCB (Vlaamse Confederatie Bouw), CBBH (Confederatie Bouw Brussel-Hoofdstad) en de CCW (Confédération Construction Wallonne) vragen dat de gewestelijke regeringen daar ook werk van maken en dus zorgen voor een snelle inwerkingtreding van dezelfde maatregel op gewestelijk niveau. Meer nog, ook lokale bestuurders en private opdrachtgevers zouden op dat vlak niet achterwege mogen blijven.