Vraag jouw infopakket aan

Benieuwd waarom zo'n 3.400 Oost-Vlaamse bouwbedrijven al voor Confederatie Bouw hebben gekozen?

Online trainingen

Volg onze online opleidingen, veilig vanuit je zetel of bureaustoel in je home office.

Wekelijkse newsletter

Registreer nu gratis voor onze e-news
  • Eén keer per week, op dinsdagnamiddag
  • Alleen relevant nieuws voor de bouwsector
  • Meer dan 4.000 abonnees
  • Toch niks voor jou? Je schrijft eenvoudig weer uit

mrt 26

Written by: AdminOostVlaanderen
26/03/2020 9:58  RssIcon

Uit een onderzoek van de Confederatie Bouw zal tot 58% van de bouwbedrijven liquiditeitsproblemen ondervinden als de coronacrisis duurt tot eind april

38% van de bouwbedrijven zal liquiditeitsproblemen ondervinden wanneer de coronamaatregelen op 5 april aflopen, zoals nu nog steeds vooropgesteld is. Dat aantal loopt op tot 58% wanneer deze crisis zou doorlopen tot eind april en tot 78% wanneer die van kracht blijft tot eind mei, zo blijkt uit onderzoek van de Confederatie Bouw.
“Om liquiditeitsproblemen zoveel mogelijk te vermijden, vragen we aan alle partners uit de sector en aan externe opdrachtgevers om correct en op tijd facturen te betalen”, zegt Robert de Mûelenaere, gedelegeerd bestuurder van de Confederatie Bouw.

De Confederatie Bouw heeft alle begrip voor de coronamaatregelen die de federale regering tot nu toe genomen heeft. Die waren en zijn nog steeds nodig. Gezondheid gaat boven alles. Wel zijn die maatregelen voor de bouw niet altijd even evident te implementeren, zeker de regels van sociale afstand. Gevolg is dat 4 op de 10 bouwbedrijven hun activiteit volledig hebben stopgezet en dat de overgrote meerderheid van de 6 op de 10 actieve bedrijven slechts gedeeltelijk aan de slag is.

58

Indien de crisis, zoals die vandaag woedt, aanhoudt tot eind april kunnen zo'n 58% hun betalingsverplichtingen niet meer voldoen. Nog een maand verder, eind mei, loopt dat aantal al op tot 78%.

Uit onderzoek van de Confederatie Bouw, waaraan 902 aannemers hebben deelgenomen, blijkt dat de coronacrisis en de genomen maatregelen bij 4 op de 10 bouwondernemingen (38%) op 5 april, wanneer die maatregelen, zoals nu gepland, zouden eindigen, voor liquiditeitsproblemen zouden zorgen. Indien de crisis, zoals die vandaag woedt, aanhoudt tot eind april kunnen nagenoeg 6 op de 10 bouwbedrijven (58%) hun betalingsverplichtingen niet meer voldoen. Nog een maand verder, namelijk eind mei, loopt dat aantal al op tot 78%.

Robert de Mûelenaere: “Deze crisis zal, indien ze aanhoudt, financiële ravages verrichten in de bouwsector. Daarom vragen we aan alle opdrachtgevers (private en publieke spelers, maar ook andere bouwbedrijven) om facturen stipt te betalen. Correct betaalgedrag zorgt voor meer overlevingskansen voor bedrijven.”