Vraag jouw infopakket aan

Benieuwd waarom zo'n 3.400 Oost-Vlaamse bouwbedrijven al voor Confederatie Bouw hebben gekozen?

Online trainingen

Volg onze online opleidingen, veilig vanuit je zetel of bureaustoel in je home office.

Wekelijkse newsletter

Registreer nu gratis voor onze e-news
  • Eén keer per week, op dinsdagnamiddag
  • Alleen relevant nieuws voor de bouwsector
  • Meer dan 4.000 abonnees
  • Toch niks voor jou? Je schrijft eenvoudig weer uit

apr 6

Written by: AdminOostVlaanderen
6/04/2020 8:49  RssIcon

De Confederatie Bouw Oost-Vlaanderen heeft de Oost-Vlaamse openbare besturen opgeroepen om de kosten van de huur of de inname van openbaar domein, waar momenteel de werken geschorst zijn omwille van het coronavirus, tijdelijk op te schorten en om de procedures voor vergunningen zo kort mogelijk te houden

In een brief aan de Oost-Vlaamse steden en gemeenten heeft de Confederatie Bouw Oost-Vlaanderen opgeroepen om de kosten van inname van openbaar domein voor de werven, waar de werken momenteel geschorst zijn, tijdelijk op te schorten.
   "Onze bouwondernemers betalen belangrijke bijdragen aan de verschillende steden en gemeenten om openbaar domein in te nemen voor het realiseren van bouwprojecten. Gezien heel wat bouwprojecten op dit moment door overmacht stil liggen, vragen we aan alle Oost-Vlaamse steden en gemeenten soepel om te gaan met de kosten voor de inname van openbaar domein. Voor onze bedrijven zal dit een groot verschil betekenen, voor de stads- of gemeentekas een investering in de toekomst", schrijft Karel Derde, voorzitter van de Confederatie Bouw Oost-Vlaanderen.

'We vragen aan alle Oost-Vlaamse steden en gemeenten soepel om te gaan met de kosten voor de inname van openbaar domein'

Karel Derde

"We dringen er tevens op aan dat de termijnen om een beslissing te nemen inzake nieuwe aanvragen tot toelating voor inname openbaar domein zo kort mogelijk gehouden worden, dit om de normale hervatting van de bouwactiviteiten op het juist moment te vergemakkelijken."

Procedures voor vergunningen zo kort mogelijk houden

Daarnaast heeft de Confederatie Bouw Oost-Vlaanderen de oproep van de Vlaamse Confederatie Bouw, om de procedures voor vergunningen zo kort mogelijk te houden, rechtstreeks overgemaakt aan de Oost-Vlaamse openbare besturen.

In haar oproep dringt de Vlaamse Confederatie Bouw (VCB) erop aan dat de Vlaamse, provinciale en gemeentelijke administraties omzichtig omspringen met de verlenging van de termijnen voor de omgevingsvergunningen. De VCB vraagt dat ze de procedures niet nodeloos zouden rekken, want dat is belangrijk om de bouwactiviteiten zo snel mogelijk opnieuw op gang te kunnen brengen zodra de huidige maatregelen tegen het coronavirus kunnen worden afgebouwd.

"We hebben de Oost-Vlaamse administraties rechtstreeks aangeschreven en ze gevraagd om, gezien deze uitzonderlijke omstandigheden, gevolg te geven aan de oproep van de VCB", verduidelijkt Johan Wauman, directeur van de Confederatie Bouw Oost-Vlaanderen.