Vraag jouw infopakket aan

Benieuwd waarom zo'n 3.400 Oost-Vlaamse bouwbedrijven al voor Confederatie Bouw hebben gekozen?

Online trainingen

Volg onze online opleidingen, veilig vanuit je zetel of bureaustoel in je home office.

Wekelijkse newsletter

Registreer nu gratis voor onze e-news
  • Eén keer per week, op dinsdagnamiddag
  • Alleen relevant nieuws voor de bouwsector
  • Meer dan 4.000 abonnees
  • Toch niks voor jou? Je schrijft eenvoudig weer uit

jun 5

Written by: AdminOostVlaanderen
5/06/2020 10:38  RssIcon

Na de federale continuïteitsmaatregelen moet er nu een stevig federaal relancepakket volgen", stelt Robert de Mûelenaere, gedelegeerd bestuurder van de Confederatie Bouw

De Confederatie Bouw en de Federatie van Woningbouwers willen de btw op de bouw of aankoop van een nieuwbouw in 2020 en 2021 verlagen van 21 naar 6%. "Dat is een speerpunt uit ons relanceplan en nodig omdat de bouw, en dan vooral de sector van de nieuwbouw, volledig aan het stilvallen is", stelt Robert de Mûelenaere, gedelegeerd bestuurder van de Confederatie Bouw. "En dat zal op korte termijn leiden tot faillissementen en banenverlies."

"De relance, dat is nu", benadrukt de Mûelenaere. "Na de gewaardeerde federale continuïteitsmaatregelen moet er nu een stevig federaal relancepakket volgen, maar daar lijken de federale beleidsmakers nog niet van overtuigd. De relance moet in de bouw, die haast uitsluitend uit Belgische bedrijven en lokale tewerkstelling bestaat, onder meer verlopen via energierenovatie, sloop en heropbouw, openbare werken, bedrijfsinvesteringen en nieuwbouw. Die laatste markt zit vandaag echt in zware moeilijkheden. Het aantal verkochte nieuwbouwwoningen is sinds maart met de helft geminderd. Een ongezien zware klap."

Wie plannen had om een woning te kopen zal door inkomensverlies of door toenemende onzekerheid, als gevolg van de coronacrisis, de komende maanden een afwachtende houding aannemen. En daardoor belandt de nieuwbouw, maar dus ook de werkgelegenheid en de inkomsten voor de overheid in een vicieuze cirkel. Het is meteen ook de reden waarom tijdelijke zuurstof nodig is voor deze sector. Bovendien blijft investeren in een eigen woonst de beste garantie op welvaart op de lange termijn.

Om de ineengestorte nieuwbouwsector te ondersteunen, pleit de Confederatie Bouw, samen met de bij haar aangesloten Federatie van Woningbouwers, voor een verlaging van de btw van 21 naar 6% op de eerste 60.000 euro bij de bouw of aankoop van een nieuwbouwwoning voor eigen gebruik of als investering én met een maxiumumoppervlakte van 190m² voor een huis of 100m² voor een appartement.

Een variant op deze maatregel werd ook ingevoerd tijdens de financiële crisis van 2008 en zorgde ervoor dat ons land niet te zwaar wegzonk in die crisis. Op zich niet verbazend, want als het in de bouw goed gaat, gaat het overal goed.