Vraag jouw infopakket aan

Benieuwd waarom zo'n 3.400 Oost-Vlaamse bouwbedrijven al voor Confederatie Bouw hebben gekozen?

Online trainingen

Volg onze online opleidingen, veilig vanuit je zetel of bureaustoel in je home office.

Wekelijkse newsletter

Registreer nu gratis voor onze e-news
  • Eén keer per week, op dinsdagnamiddag
  • Alleen relevant nieuws voor de bouwsector
  • Meer dan 4.000 abonnees
  • Toch niks voor jou? Je schrijft eenvoudig weer uit

jun 15

Written by: AdminOostVlaanderen
15/06/2020 8:44  RssIcon

Confederatie Bouw waarschuwt voor een stevige daling van de activiteit in 2021, nu de superkern op vrijdag 12 juni geen specifieke maatregelen heeft genomen om de bouw vooruit te helpen

De Confederatie Bouw is verbaasd dat de superkern geen specifieke maatregelen heeft genomen om de bouw vooruit te helpen. De beleidsmakers schieten zichzelf daarmee in eigen voet, want de helft van het zakencijfer van de bouw vloeit opnieuw naar de schatskist. Vermits de verkopen in de nieuwbouw al met de helft afnemen, zal de sector in 2021 een stevige daling van de activiteit meemaken, waarschuwt de Confederatie.

De bouw was na de horeca, de evenementensector en de handel tijdens de coronacrisis een van de hardst getroffen sectoren, zo blijkt uit cijfers van de Economic Risk Management Group (ERMG) van de Nationale Bank. Uit onderzoek van de Confederatie Bouw bleek dat de verkoop van nieuwbouw met zowat de helft (47%) verminderd is. De bouwbedrijven die nu nog aan het werk zijn, zullen vanaf september met lege orderboeken geconfronteerd worden, wat in 2021 tot een drastische daling van de activiteit zal leiden.

"De bouw is rechtstreeks en onrechtstreeks goed voor 688.000 banen en 13,3% van het BNP. De politici laten hun belangrijkste relancemotor volledig links liggen. Daardoor schieten ze zichzelf in eigen voet."

Robert de Mûelenaere, gedelegeerd bestuurder Confederatie Bouw

"De afgelopen dagen weerklonken verschillende stemmen om de uitbreiding van de publieke uitgaven te vermijden", weet Robert de Mûelenaere, gedelegeerd bestuurder van de Confederatie Bouw. "Maar dat is alleen mogelijk als relancemaatregelen bijdragen tot de financiering van die publieke uitgaven. De bouw stelt 275.000 mensen tewerk, geeft de schatkist meer dan de helft van het zakencijfer terug via btw, RSZ, personen- en vennootschapsbelasting en draagt dus zijn steentje meer dan bij."

"De bouw is rechtstreeks en onrechtstreeks zelfs goed voor 688.000 banen en 13,3% van het BNP", merkt de Mûelenaere op. "De politici laten hun belangrijkste relancemotor volledig links liggen. Daardoor schieten ze zichzelf in eigen voet." In 2008, tijdens de financiële crisis, begon de relance - die snel aansloeg in alle sectoren - wel in de bouw en dat via een tijdelijke btw-verlaging op nieuwbouw. Een maatregel die de Confederatie Bouw ook deze keer op tafel legde en ook bepleit werd door de Beroepsvereniging van de Vastgoedsector (BVS) en de architectenfederatie.