Vraag jouw infopakket aan

Benieuwd waarom zo'n 3.400 Oost-Vlaamse bouwbedrijven al voor Confederatie Bouw hebben gekozen?

Online trainingen

Volg onze online opleidingen, veilig vanuit je zetel of bureaustoel in je home office.

Wekelijkse newsletter

Registreer nu gratis voor onze e-news
  • Eén keer per week, op dinsdagnamiddag
  • Alleen relevant nieuws voor de bouwsector
  • Meer dan 4.000 abonnees
  • Toch niks voor jou? Je schrijft eenvoudig weer uit

jun 23

Written by: AdminOostVlaanderen
23/06/2020 14:30  RssIcon

De data voor collectieve sluiting wegens jaarlijkse vakantie zijn louter aanbevelingen, ze zijn niet verplicht

Om alle misverstanden uit de wereld te helpen, herhaalt de Confederatie Bouw de boodschap dat een collectieve sluiting als vakantie louter een aanbeveling is. Een aannemer moet de verlofperiode bespreken met de syndicale afvaardiging of, indien er geen is, met de werknemers zelf. "Het belangrijkste is om op bedrijfsniveau tot overeenstemming te komen door te zoeken naar een oplossing waar iedereen tevreden mee is", zegt Robert de Mûelenaere, gedelegeerd bestuurder van de Confederatie Bouw.

Tot twee derde van de bouwbedrijven lag helemaal stil tijdens de coronacrisis. Het zou dus kunnen dat aannemers de periode van collectieve sluiting willen gebruiken om wat productietijd in te halen. Daarom vraagt de Confederatie Bouw dat bouwondernemingen dit jaar hun vakanties op een flexibele wijze kunnen organiseren en dat uiteraard in samenspraak met hun werknemers.

Lees ook: De vakantiekalender bouw 2021 in Oost-Vlaanderen

Normaal is het zo dat de vakantie in de bouw drie of vier weken duurt, vanaf midden juli of een à twee weken vroeger of later. Maar dat is dus geen verplichting, louter een aanbeveling en doorgaans verschillend per provincie. Heel vaak liggen alle ketens in de sector (onder andere producenten en leveranciers bouwmaterialen, onderaannemers, ...) stil op dat moment. De data voor collectieve sluiting wegens jaarlijkse vakantie, die vermeld staan in de bouwkalender, zijn louter aanbevelingen. Het paritair comité legt al heel lang geen collectieve sluitingsperiode voor de hele sector meer op.

Overleg met vakbond of personeel

Indien de aanbevolen data voor de vakantie niet gevolgd wensen te worden, moeten discussies met de vakbondsdelegatie of het personeel - indien er geen vakbondsdelegatie is - het pleit beslechten. Toch volgt gewoonlijk een overgrote meerderheid van bouwondernemingen de aanbevolen vakantieperiode. "We willen in geen geval het recht op vakantie inperken", onderstreept de Mûelenaere.