Lid worden?

Ontdek onze voordelen

Winteropleiding mogelijk van 01/12 tot 31/03!

Tussen 1 december en 31 maart kan u voor uw arbeiders PC 124 beroep doen op het voordelig winteropleidingssysteem*. Dit systeem houdt in dat uw werknemers werkloos worden gesteld wegens slecht weer (ongeacht de weersomstandigheden). Als werkgever hoeft u zo geen loonkosten te betalen en de arbeider ontvangt naast de werkloosheidsuitkering nog een opleidingspremie van Constructiv.

Bij inschrijving voor een winteropleiding vraagt de Confederatie Bouw de tussenkomst voor u aan bij  Constructiv. U hoeft dus zelf niets te ondernemen.

*De uitvoering van de regeling winteropleidingen wordt gecoördineerd door het Constructiv.

Win-win voor werkgever én werknemer

voordelen werknemer (per opleidingsdag)

voordelen werkgever

aanvullende vergoeding bouw van Constructiv

tussenkomst in de opleidingskost via Constructiv
- € 5 / uur per aanwezige arbeider voor theoretische opleidingen
- € 10 / uur per aanwezige arbeider voor praktische opleidingen

werkloosheidsuitkering van de RVA

geen loonkosten

opleidingspremie van € 40 netto van Constructiv

overheidssteun via kmo-portefeuille blijft behouden
  • arbeiders PC 124
  • van 1 december t.e.m. 31 maart
  • opleiding van min. 8 uur
  • tijdens de werkuren (geen avond- of zaterdagopleidingen)
  • arbeider dient werkloos gesteld te worden wegens slecht weer (ongeacht de weersomstandigheden)
  • maximum 160 uur opleiding/winterperiode/arbeider
  • enkel bij erkende opleidingsverstrekkers zoals de opleidingen van Confederatie Bouw

Hoe gaat u te werk?

• Volg de procedure alsof het een dag slecht weer zou betreffen. Indien de dag van de winteropleiding samenvalt met de eerste werkloosheidsdag van de maand, dan kunt u in de mededeling "geprogrammeerde winteropleiding" aanklikken.
  • Vermeld op het einde van de maand in de C3.2.-werkgever de data van de winteropleiding.
  • Deel aan de RVA voor elke werknemer de eerste effectieve werkloosheidsdag (technisch, economisch of weerverlet / winteropleiding) van de maand mee. U kan dit melden via de portaalsite van de sociale zekerheid www.socialezekerheid.be rubriek werkgevers > Sociale risico's > Tijdelijke werkloosheid.
  • U moet de eerste dag winteropleiding van de maand niet meedelen indien u voor de betrokken werknemer reeds een andere dag werkloosheid hebt ingediend.
  • De mededeling moet maandelijks gebeuren en vindt plaats op de eerste effectieve werkloosheidsdag of één werkdag ervoor of erna.
  • Onder 'voorafgaande of volgende werkdag' worden alle dagen van de week verstaan met uitzondering van het weekend, de feestdagen, de vervangende feestdagen en de brugdagen.

Opgelet!

• Opleidingen die in aanmerking komen voor winteropleiding herkent u aan het winteropleidingssymbool.
  • De werknemers mogen hun kaart NIET KLEUREN, aangezien het om een werkloosheidsdag gaat en geen werkdag.

Aan u de keuze

Voor elke opleidingsaanvraag voor een arbeider PC 124 tijdens de winterperiode heeft u de keuze tussen het stelsel weekdagopleiding of winteropleiding.

Bij het stelsel weekdagopleiding wordt de loonkost van de arbeider verder uitbetaald door het bedrijf en betaalt het fvb € 15 / uur aan het bedrijf als tussenkomst in die loonkost.
Klik hier voor meer info voor het weekdagopleidingsstelsel.

Gelieve bij inschrijving te vermelden of u al dan niet kiest voor winteropleiding, hiervoor is een keuzevak voorzien op het inschrijvingsformulier.

TIP

• Zaakvoerders die samen met hun arbeiders de opleiding volgen, geneiten van dezelfde tussenkomst in de opleidingskost (max. 2 zaakvoerders/ opleiding).
  • Het hoeft geen slecht weer te zijn om winteropleiding te volgen. Ongeacht de weersomstandigheden kan u van december t.e.m. maart uw arbeiders op weerverlet plaatsen om opleiding te volgen.