Alle video's van Infra 4.0

De digitalisering zal een enorme impact hebben op de infrastructuur- en wegenbouwsector. Dat blijkt uit de video’s met getuigenissen van de sprekers op de infosessie Infra 4.0: Mythe of realiteit?.

Digitalisering in de wegenbouw: stand van zaken

Alain Leuridan, afdelingshoofd en Quality Manager bij het OCW, beet de spits af. Hij ziet vier grote en belangrijke thema’s: de Osiris-software (coördinatie van bouwplaatsen, in Brussel), de voordelen van drones, inspectie en beheer van rioolnetten met robots en het Road-IT-project (Monitoring van efficiënt procesbeheer in de asfaltwegenbouw).

De impact voor de aanbestedende overheden

Drie video's gaan over de impact van digitalisering op de wegenbouw, vanuit het oogpunt van de aanbestedende overheden en wegbeheerders.

Tom Roelants (administrateur-generaal Agentschap Wegen en Verkeer) definieert de digitalisering als “de automatisering, de informatisering van interne processen”. Etienne Willame (directeur-generaal Routes et bâtiments, Service public de Wallonie) legt dan weer de nadruk op intelligente transportsystemen en spreekt over het project Digital Wallonia. Hij is er zeker van dat “de digitalisering nu al onze activiteiten zal beïnvloeden”.

In de tweede video krijgt Luc Van Dijck het woord. Hij is e-procurement coördinator van het departement Mobiliteit & Openbare werken Vlaanderen. Van Dijck heeft het over het programma Vlaanderen Radicaal Digitaal (VRD) en hun ontwikkeling van het e-loket.

In video nr. 3 staat een BIM-oplossing in de kijker, zoals aanbevolen door Digital Wallonia. Pierre Van Den Eynde (director Digital Solution Implementation bij Arcadis) licht toe wat BIM betekent voor infrastructuur, en even belangrijk, wat het niet is. Hij staaft zijn uitleg met tal van voorbeelden.

Ervaringen van aannemers

Johan Van Wassenhove (gedelegeerd bestuurder van Denys) zet zijn automatische zandstraalrobot in de schijnwerpers. Ook Johan Ceyssens (gedelegeerd bestuurder van Kumpen) en François Nonet (directeur Communicatie bij Nonet) passeren de revue met voorbeelden uit de praktijk.

“Terugkeren naar de klassieke methode is absoluut uitgesloten!”, zegt Katrien Godts (projectleider bij Godts). Pierre-Etienne Eloy (bestuurder bij Eloy Travaux) heeft het dan weer over hoe automatisering routinetaakjes aanzienlijk kunnen vergemakkelijken en zelfs wegwerken.

Naast deze interviews kunt u nog luisteren naar de interessante opinie van Bert Dierick (senior projectleider bij Jan De Nul, Yves Degezelle (gedelegeerd bestuurder Devagro) of Udo Linden (CEO HP Linden/Alpha Beton). Tom Willemen (CEO Willemen Groep) besluit dat het nu of nooit is. “Het moment is aangebroken om de stap te zetten.”

Twee andere films vullen dit deel aan. Mark Vanlook, de chairman van EUKA Drone Cluster, houdt een vurig pleidooi voor drones, volgens hem “intelligente robots met eindeloze toepassingen”. Johan Bolhuis (integraal ontwerpmanager BAM Infraconsult) stelt met terechte trost een wereldprimeur voor: een in 3D geprinte voorgespannen betonnen fietsbrug.

Digitale transitie, absolute noodzaak voor iedereen

Volgens de aannemers beleven we boeiende tijden, maar zijn de uitdagingen tegelijkertijd groot. De toekomst is ontegensprekelijk digitaal, maar volgens Pierre-Etienne Eloy (bestuurder bij Eloy Travaux) is “de sector een van de minste geautomatiseerde. De aannemers alleen zullen deze klus niet kunnen klaren.”

Samenwerken met de aanbestedende overheden is uitermate belangrijk. “Als we ons niet achter de digitalisering scharen, dan zullen we voorgoed de trein missen!”, geeft Tom Roelants volmondig toe. En Etienne Willame, de directeur-generaal van Routes et bâtiments, Service public de Wallonie, geeft uitvoerig uitleg bij een “dematerialisering in ruime zin” van de hele projectketen. “Opdat de digitalisering morgen realiteit wordt. Want overmorgen zal het te laat zijn.”

Slotwoord en actieplan

Gedelegeerd bestuurder Robert de Mûelenaere nodigde iedereen uit om “open-minded te zijn om de uitdagingen en opportuniteiten van digitalisering te zien”. Hij benadrukte daarbij het belang van samenwerken. De Confederatie bouw zal zich blijvend toeleggen op het “sensibiliseren, informeren en begeleiden” van de bedrijven. “Want niemand mag de digitaliseringstrein missen!” Deze digitale transitie was trouwens ook het hoofdthema van het actieplan van de nieuwe voorzitter van de Confederatie Bouw, Paul Depreter.