Vraag jouw infopakket aan

Benieuwd waarom zo'n 3.400 Oost-Vlaamse bouwbedrijven al voor Confederatie Bouw hebben gekozen?

Online trainingen

Volg onze online opleidingen, veilig vanuit je zetel of bureaustoel in je home office.

Wekelijkse newsletter

Registreer nu gratis voor onze e-news
  • Eén keer per week, op dinsdagnamiddag
  • Alleen relevant nieuws voor de bouwsector
  • Meer dan 4.000 abonnees
  • Toch niks voor jou? Je schrijft eenvoudig weer uit

mrt 2

Written by: AdminOostVlaanderen
2/03/2020 12:40  RssIcon

De Confederatie Bouw reageert op het jaarlijks 'Country report' van de Europese Commissie waarin wordt voorgesteld het kadastraal inkomen, dat als basis geldt om onroerende inkomsten van particulieren te belasten, te vervangen door een belasting op de werkelijk ontvangen huurinkomsten

De Europese Commissie stelt in haar jaarlijks ‘Country report’ voor om het kadastraal inkomen, dat momenteel in ons land als basis gebruikt wordt om onroerende inkomsten van particulieren te belasten, te vervangen door een belasting op de werkelijk ontvangen huurinkomsten. Volgens de Confederatie Bouw kan dat enkel en alleen indien in dergelijke taxatie alle werkelijke kosten aftrekbaar moeten zijn, zoals werkzaamheden en onderhoudskosten, belastingen en taksen, intresten van leningen, andere lasten die de eigenaar op zich moet nemen, de afschrijving van de verwervingskosten en zo meer.

Momenteel dient het kadastraal inkomen als basis om de onroerende inkomsten van particulieren te belasten, zowel voor woningen die gebruikt worden als tweede verblijf als voor woningen die verhuurd worden. Regelmatig circuleren voorstellen om dit forfaitair taxatiestelsel, dat niet meer herzien is sinds 1975, te vervangen door een belasting op de werkelijk ontvangen huurinkomsten. In haar jaarlijks sociaaleconomisch rapport over België legt de Europese Commissie dit voorstel opnieuw op tafel.

'De hervorming van de personenbelasting kan alleen voor de vastgoed- en bouwsector overwogen worden als hun potentieel niet wordt ingeperkt'

Robert de Mûelenaere

De Confederatie Bouw is niet gekant tegen een belasting op de reële huurinkomsten, maar dan wel enkel en alleen op voorwaarde dat alle kosten (onder meer werken, onderhoud, intresten van leningen, taksen,...) kunnen worden afgetrokken. Deze aanpak heeft bovendien een aantal voordelige effecten. Het toestaan van de aftrek van die kosten in de belastingaangifte van de particulieren betekent een zeer sterke aanmoediging om een beroep te doen op aangegeven arbeid en om facturen op te maken. Dat zal voor aanvullende ontvangsten bij de btw, de vennootschapsbelasting en vooral de bijdragen voor sociale zekerheid zorgen.

Robert de Mûelenaere, gedelegeerd bestuurder van de Confederatie Bouw: “Een eventuele hervorming van de vastgoedfiscaliteit kan vanzelfsprekend niet dienen om een piste die op tafel ligt, namelijk een hervorming van de personenbelasting, te financieren. België staat al in de Europese top van landen die patrimonium en de daaruit vloeiende inkomsten het zwaarst belasten. De hervorming van de personenbelasting kan alleen voor de vastgoed- en bouwsector overwogen worden als hun potentieel niet wordt ingeperkt.”

Bron: Confederatie Bouw