Doelgroep
Bedrijfsinterne opleidingen worden steeds belangrijker! De overdracht van kennis
door de zaakvoerder of ervaren bouwwerknemers naar nieuwkomers is immers zeer
belangrijk. Het doorgeven van deze kennis en ervaring vraagt enige vaardigheid. Om de
kennisoverdracht zo vlot mogelijk te laten verlopen, is het nuttig de ervaren werknemers
een mentoropleiding te laten volgen.
Korte omschrijving
Zou het niet fijn zijn indien nieuwe werknemers of stagiairs zich naadloos invoegen in je
bedrijf? Helaas: de vraag naar bedrijfsinterne opleiding en werkplekleren is groter dan ooit.
In een snel evoluerende arbeidsmarkt is het doorgeven van zowel vaktechnische als
attitudecompetenties de sleutel tot een evenwichtig personeelsbestand. Duaal Leren en het
vroegtijdig betrekken van jonge kandidaten vergroot je kansen.
Maar dan heb je mentoren nodig; opleiders met verstand van hun beroep, en verstand van
mensen. In een dagopleiding krijg je een snelcursus communicatie, opleidingsprincipes en
omgaan met weerstand.
Programma
• begrippenkader: leervormen
− on-the-job training versus off-the-job training
− informeel versus formeel leren
− incidenteel versus intentioneel leren
− individueel leren en teamleren
− begeleiding en coaching
• omgaan met alle betrokken elementen tijdens het leerproces
− de organisatie/het bouwbedrijf
− de medewerker
− de functie- en taakinhoud
− het werkplekleren zelf
• doel
• startvoorwaarden
• voordelen en effecten van on-the-job training
• valkuilen en weerstanden
− hoe omgaan met weerstand
− hoe weerstand erkennen
• vaardigheden van de begeleider/opleider
• de verschillende leerniveaus
• opmaak van ‘leerplan’
− opleidingsformule
− de taakstelling: tempo en volgorde van de aan te leren taken
− de leermethode
− de concrete organisatie van werkplekleren
− de opvolging
Aantal deelnemers
16